Λόγια του δρόμου.

cliffΔεν πέρασαν παρά μόνο λίγοι μήνες από την περίφημη φιέστα του Ζευγολατιού, όπου ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, παρέα με τον Ε. Βενιζέλο, εγκαινίασαν την επανέναρξη της χρηματοδότησης των μεγάλων οδικών έργων και προσγειωθήκαμε, ακόμη μια φορά, ανώμαλα στην πραγματικότητα. Χθες ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, κατέβασε τον πήχυ της αισιοδοξίας και της τεχνητής ευφορίας που είχε σκοπίμως καλλιεργηθεί, παραπέμποντας την επανεκκίνηση των 4 μεγάλων οδικών αξόνων τουλάχιστον στο τέλος του έτους.

Η αλήθεια είναι ότι τα μεγάλα αυτά οδικά έργα, που είχαν δρομολογηθεί πριν από το 2009, είχαν παγώσει τα τελευταία 3-4 χρόνια, λόγω της αδυναμίας του κράτους να τα χρηματοδοτήσει, αλλά και εξ αιτίας της διακοπής της χρηματοδότησής τους από τις τράπεζες. Εως τότε, οι μεγάλοι οδικοί άξονες της χώρας, που θεωρούνται απαραίτητο αναπτυξιακό εργαλείο, αποτελούσαν το Ελντοράντο των εργολάβων και των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών. Δεν είναι λίγες οι φορές που είχαν καταγγελθεί σε Ελλάδα και Ε.Ε. οι τερατώδεις υπερτιμολογήσεις των έργων και οι τεχνικές αστοχίες των κατασκευαστών, που οδηγούσαν συχνά σε νέες δαπάνες για την ανακατασκευή των ίδιων έργων.

Είχαμε φτάσει στο σημείο, το κόστος ανά χιλιόμετρο των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων να είναι δύο και τρεις φορές παραπάνω από τον κοινοτικό μέσο όρο. Και όλα αυτά χωρίς ποτέ να λογοδοτήσει κανείς για τη μεγάλη αυτή σπατάλη δημοσίων πόρων. Χωρίς ποτέ ένας υψηλόβαθμος υπάλληλος να παραπεμφθεί επειδή παρέλαβε τέτοιους είδους έργα.

Ωστόσο, η κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων, πέρα από την ασφάλεια των πολιτών που ταξιδεύουν, ενισχύει και την εθνική οικονομία. Ευνοεί την άνθηση της οικονομικής δραστηριότητας και καταπολεμά σε κάποιο βαθμό την ανεργία, καθώς η απασχόληση 40.000-50.000 εργαζομένων δίνει μια μικρή, έστω, ανάσα στο τεράστιο αυτό κοινωνικό πρόβλημα.

Το θέμα, σε καιρό βαθιάς ύφεσης και οικονομικής κρίσης, απαιτεί και μια άλλου είδους προσέγγιση. Οι εξαγγελίες και η επίδειξη έργων-μακετών δεν αρκούν. Συνήθως γελοιοποιούν όσους τις επιχειρούν. Στη νέα εποχή απαιτείται σοβαρότητα, συγκεκριμένο σχέδιο χρηματοδότησης και δεσμευτικός προγραμματισμός. Τα υπόλοιπα, οδηγούν σε παρενέργειες τύπου Τεμπών.

Εκεί, ο ΟΣΕ «εκτροχίασε» τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, καθώς δεν μετέφερε εγκαίρως τη σιδηροδρομική γραμμή, με αποτέλεσμα να προκληθεί, για 30 μέτρα, μεγάλο πρόβλημα στην κατασκευή του οδικού άξονα Μαλιακός-Κλειδί. Είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση ολιγωρίας των υπηρεσιών του Δημοσίου, που τινάζει στον αέρα τα χρονοδιαγράμματα των έργων, φεσώνοντας το Δημόσιο με 353 εκατ. ευρώ, λόγω των καθυστερήσεων στους εργολάβους.

Οι νέες εξαγγελίες θα είναι χρήσιμες αν τα έργα γίνουν -και γίνονται- μακριά από τις πρακτικές της παρελθούσας διαπλοκής πολιτικής-κατασκευαστών, που πλήρωσε ακριβά ο λαός με ταλαιπωρία και χρήμα.

 πηγή

Advertisements
This entry was posted in Αναδημοσίευση από Ελευθεροτυπία. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s